Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

Tomasz Saracen Pracownia Architektury, Ostrowiec Świętokrzyski

Nowe zagospodarowanie terenu zawiera w sobie wielotematyczne strefy, które wpisują się w leśną działkę i razem z budynkiem współtworzą bezpieczne i przyjazne miejsce dla kształcenia i wypoczynku. Klarowny podział funkcjonalny i komunikacja zapewniają jak najlepszy sposób użytkowania całości terenu, który przedstawia wachlarz możliwości nie tylko dla użytkowników budynku, ale całego miasta. Zarówno niezbędne miejsca parkingowe jak też przestrzeń sportowo-rekreacyjna wtapiają się w leśną część założenia, która tworzy tło dla Nowego Domu. Rozbudowana strefa aktywności fizycznej działa na zasadzie ‘‘parcours vita’’ wśród drzew. Miejsca do kalisteniki, jak też mniejsze place zabaw i strefy odpoczynku również znajdują się w środkowej części działki. W najbliższym otoczeniu przedszkola i biblioteki znajdują się strefy ogródków edukacyjnych, miejsca spotkań oraz stacje rowerowe. Umieszczenie budynku w narożniku działki przy skrzyżowaniu ul. Asnyka z ul. 11 listopada wynika z chęci podkreślenia tego istotnego miejsca - przejścia do lasu, skromnej wizytówki wtapiającej się w naturę.


BIBLIOTEKA - PRZEDSZKOLE - DOM
W całym parku główne ścieżki komunikacyjne wytwarzają mini-skwery, a także place wejściowe do budynku. Od początku przebywania w bibliotece i przedszkolu, każdemu uczestnikowi towarzyszy klarowna hierarchia przestrzeni. Dzięki otaczającym drzewom, zwiedzający ma wrażanie wielokrotnego wchodzenia i wychodzenia z domu do lasu. Różnorodne bryły odpowiadają poszczególnym rozwiązaniom funkcjonalnym, będąc jednocześnie ściśle powiązanymi za pomocą wewnętrznego ogrodu i pętli komunikacyjnej wokół niego.

W większości parterowy budynek ma dwie główne strefy - przedszkole od strony południowo-zachodniej i bibliotekę od północnego zachodu. Główne wejścia znajdują się przeciwległych narożnikach zapewniając konieczny podział użytkowników odrębnych części. Cała bryła została podzielona na ‘‘domy tematyczne’’, odpowiednio dla przestrzeni sal dla dzieci, części administracyjnej, części wielofunkcyjnej biblioteki oraz czytelni i wypożyczalni. Mimo ogólnej niedużej wysokości, otwarcie brył na zewnątrz umożliwiło utworzenie ciekawych stref dla nauki w przedszkolu, a także wysokich przestrzeni publicznych.

Plan parteru, działający jak gęsty las przenikających się funkcji i zależności jest spajany poprzez wewnętrzny ogród, na którym znajduje się wspólna przestrzeń rekreacji, czytelnia. Po stronie przedszkola najmłodsi mają możliwość zabaw w trzech tematycznych strefach po stronie południowej oraz ewentualnie skorzystanie z tarasu przed salami zajęć pod opieką nauczyciela.

W każdej ze stref wolnego planu znajdują się niezbędne pomieszczenia wspomagające oraz funkcje umożliwiające działanie budynku. Poszczególne pawilony wewnętrzne działają jako niezależne, niższe bryły, które generują wokół siebie otaczające funkcje. Oprócz wielu otwarć i przejść dookoła dziedzińca, nieprzezierne ściany tworzą mniejsze nisze do nauki, ławki lub schowki.

Wysokie przestrzenie przedszkola umożliwiają maksymalny dostęp światła słonecznego, które w razie potrzeby może zostać zatrzymane przez zastosowane rolety zaciemniające. Część sali rekreacyjno-ruchowej znajduję się we frontowej części budynku, przez którą w można dostrzec wewnętrzny las znajdując się przy ulicy. Główna sala przeznaczona na zajęcia ruchowe, przedstawienia i spotkania może zostać w razie potrzeby podzielona na dwie mniejsze lub też połączona z niższą strefą przyległej stołówki.

Pawilony przynależące do biblioteki są także zróżnicowane pod względem wysokości i otwarć elewacji. Wielofunkcyjna strefa wejściowa zapewnia dostęp do wszystkich funkcji, a także jest drugim ważnym węzłem projektu. Podwójna wysokość kondygnacji odpowiada na potrzebę zgromadzenia wielu różnorodnych elementów, które w płynny sposób łączą się i klarownie nakierowują użytkowników. Ze strefy głównej sali z kawiarnią, audytorium i książkomatami, można dostać się do wschodniej części wypożyczalni i czytelni. Najniższa i najmniej dostępna bryła przeznaczona na edukację i pracę, ma inny charakter i zapewnia niezbędną do skupienia atmosferę.


KONSTRUKCJA, MATERIAŁY, ELEWACJA
Główna konstrukcja projektu została zaplanowana jako system ramowy z drewna klejonego krzyżowo. Zastosowane w ten sposób elementy umożliwiają uzyskanie dużych rozpiętości, przy jednoczesnym czystym i ekonomicznym sposobie budowania. Całość budynku opiera się na modułach odpowiadającym poszczególnym pawilonom, które w przekroju poziomym występują w dwóch wariantach. Umożliwia to zastosowania tylko dwóch typów otworów okiennych i drzwiowych. Konstrukcja ścian umożliwia bezproblemowe przeprowadzenie wszystkich instalacji wewnątrz przegród, pozostawiając dużą elastyczność.

We wnętrzach do wykończenia zaplanowano również naturalne materiały, nadające przyjaznego charakteru. Zarówno drewno jak i posadzki betonowe wnoszą do wszystkich przestrzeni domowe ciepło, spokojne koloru oraz miłe w dotyku powierzchnie. Fasady zewnętrzne w całości pokryte są drewnianymi panelami, które w naturalny sposób będą patynować się z biegiem czasu. Dwukierunkowe ułożenie drewna nawiązuje i parafrazuje historyczny sposób kształtowania tego typu elewacji. Ciemna stolarka okienna podkreśla otwory oraz tworzy charakterystyczne wnęki, współgrające z ciepłym i stonowanym kolorem drewna.

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij