Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

HYS Architekci Marek Hys, Warszawa

Przyjęto zasadę rozdzielenia  biblioteki od  przedszkola, z uwagi na sposób funkcjonowania i wymagania dla każdej części i umieszczenia ich w dwóch oddzielnych budynkach. Pozwala to właściwe wkomponowania kubatury w otoczenie, w którym przeważa rozproszona  zabudowa na relatywnie dużych działkach.

Dodatkowo bryła każdego budynku została rozczłonkowana, tak aby zmniejszyć skalę proponowanej zabudowy, dopasowując się do otoczenia. Budynki  czytane w kadrach wydają się być kolejnymi willami w osiedlu. Budynek biblioteki zaprojektowano jako częściowo dwukondygnacyjny, natomiast przedszkola, jako jednokondygnacyjny z punktowym  podwyższeniem.

 

 

Budynek biblioteki

Kojarzy się raczej z dostojnym, solidnym obiektem, będącym rodzajem ‘świątyni” dla książek. Jednocześnie samo obcowanie z książką w otoczeniu przyrody, czytanie na werandzie w ogrodzie jest bardzo sugestywnym obrazem. Połączenie tych wrażeń z charakterem zabudowy wzdłuż Linii Otwockiej zaowocowało przyjętymi rozwiązaniem.

Główny korpus budynku został zaprojektowany jako pełny, dwukondygnacyjny, w którym znajdują się największe powierzchnie wypełnione księgozbiorem. Piętro jest w zasadzie antresolą, z dużym otwarciem na parterem, tak aby stworzyć wrażenie przestronnej kubatury, pomimo wypełnienia jej licznym regałami pełnym książek. Otwarcie to umożliwia również swobodną aranżację i i zmiany w proporcjach pomiędzy poszczególnymi działami wypożyczalni ( dla młodzieży i dorosłych). Przestrzeń wypożyczalni oświetlona jest górnym światłem (świetliki dachowe )- równomiernym i neutralnym.

Do wysokiej części przylegają parterowe przeszklone „werandy” w konstrukcji drewnianej, będące wpółczesną odpowiedzią na charakterystyczne dla Linii Otwockiej budowanie z drewna. Poszczególne „werandy” spięte są wspólnym zadaszeniem, tak aby bryła budynku pomimo rozczłonkowania i wtopienia w park leśny zamykała się w jeden czytelny obiekt.

Parterowe pawilony- werandy mieszczą w sobie funkcje bardziej związane z aktywnością w terenie, jak sala wielofunkcyjna, gastronomia oraz wypożyczalnia dla najmłodszych dzieci celowo umieszczona od strony przedszkola, co umożliwia współdziałanie tych funkcji.

Dla podkreślenia głównego wejścia nad holem umieszczonym od strony północnej zlokalizowano część administracyjną biblioteki. Ten fragment budynku został również zaprojektowany jako lekka drewniana weranda.

 

Budynek przedszkola

Został zaprojektowany jako parterowy rozłożysty pawilon, spięty dachem w jeden zespół z budynkiem biblioteki, pod którym zostały umieszczone poszczególne części funkcjonalne obiektu jako drewniane „pudełka-werandy”. Przedszkole, w przeciwieństwie do biblioteki zorganizowanej wokół pełnej bryły, zostało zorganizowane wokół wewnętrznego zielonego dziedzińca – rodzaju ogródka, w którym dzieci mogą bawić się w młodych ogrodników. Dziedziniec jest częściowo wykończony drewnianym trapem, częściowo nawierzchnią zieloną na naturalnym gruncie. Dodatkowo w dziedzińcu zostaną posadzone drzewka owocowe, a dzieci będą mogły „ uprawiać” warzywa i owoce w drewnianych skrzynkach. Planuje się również możliwość osłonięcia dziedzińca płótnem rozpinanym na prowadnicach , co umożliwi korzystanie  z niego przy  różnych warunkach atmosferycznych.

Dziedziniec wewnętrzny pozwala również na doświetlenie światłem dziennym wszystkich części budynku, w tym komunikacyjnych oraz jadalni.

Bryła budynku została rozczłonkowana, tak aby widziana z różnych stron dawała wrażenie niewielkiej kubatury w otoczeniu zieleni. Sale dydaktyczne z dużymi otwarciami – przeszklonymi werandami zostały skierowane na stronę południową w dwóch zespołach po 2 i 3 sale. Dodatkowo zostały zaprojektowane daszki drewniane nad werandami, aby osłonić najbardziej nasłonecznione przestrzenie, a także wyodrębnić kubaturowo poszczególne sale, przez co stają się bardziej kameralnymi przestrzeniami. Pozostałe skrzydła budynku -strefa wejściowa z zespołem administracyjnym oraz salą gimnastyczną oraz część kuchenna z zapleczem zostały skierowane odpowiednio w stronę północno -wschodnią, ponownie z podziałem na dwie kolejne werandy. W strefie od strony wejścia kubatura sali wielofunkcyjnej została wyniesiona ponad dach parterowych pawilonów dla uzyskania lepszego oświetlenia powierzchni oraz zróżnicowania wysokościowego bryły i zaznaczenia strefy wejściowej od strony biblioteki.

Obydwie części zespołu, zarówno biblioteka jak i przedszkole są budynkami niepodpiwniczonym, co znacznie obniża koszty i czas realizacji inwestycji.

  

Budynki zostały zaprojektowane jako pawilony w parku, obydwa dostępne z tej samej strony od ul. Asnyka.

Bliżej ulicy znajduje się biblioteka, w dalszym planie wyłania się budynek przedszkola.

Hol wejściowy biblioteki z dużymi przeszkleniami widoczny już z ulicy od strony północnej prowadzi do wszystkich części funkcjonalnych biblioteki. Z holu, w którym poza strefą wejścia z szatnią, węzłem sanitarnym  jest również miejsce na ekspozycję, zapewniony jest czytelny dostęp do wypożyczalni dla młodzieży oraz wypożyczalni dla dorosłych na antresoli. W rejonie głównych schodów łączących poziomy wypożyczalni umieszczone są punkty informacyjne, katalogi oraz elektroniczny punkt wypożyczania. Poziomy te są wypełnione  regałami książek w ilościach ……dla młodzieży i……dla dorosłych. We wnękach na parterze pod antresolą oraz na piętrze pomiędzy regałami zorganizowane są kąciki kilkuosobowe z miękkimi siedziskami, służące do czytania na miejscu.

W podcieniu przy wejściu głównym od strony północno-zachodniej zaprojektowano całodobowy punkt zwrotu książek, z przylegającym do niego pomieszczeniem do przygotowania zamówień do książkomatów.

Na parterze budynku w obrysie głównej kubatury zlokalizowano również czytelnię multimedialną, magazyn i niezbędne pomieszczenia sanitarne i zapleczowe.

Do głównej bryły dołączone są pozostałe strefy funkcjonalne umieszczone w drewnianych pawilonach-werandach. Od strony północnej z holu wejściowego dostępna jest czytelnia naukowa. Dzięki północnej lokalizacji czytelnia ma zapewnione odpowiednie oświetlenie oraz ciszę i spokój z dala od wewnętrznej i zewnętrznej strefy wielofunkcyjnej. Przed czytelniami naukową i multimedialną zaprojketowan są szafki- schowki dla czytelników.

Również z tej strefy zapewniony jest dostęp do wypożyczalni dla dzieci najmłodszych, która została umieszczona od strony południowej i jest wewnętrznie skomunikowana z przedszkolem. Podobnie jak czytelnia naukowa znajduje się w drewnianym pawilonie z przeszkleniami – rodzajem werandy. Takie usytuowanie wypożyczalni dla najmłodszych pozwala na jej odpowiednie dla użytkowników oświetlenie światłem dziennym.

Wypożyczalnia dla najmłodszych jest także dostępna ze strefy wielofunkcyjnej, która to jest zorganizowana od strony południowo- zachodniej obiektu i również znajduje się w pawilonie-werandzie.  Strefa wielofunkcyjna dostępna jest z holu głównego, składa się  z Sali, która może być dzielona na mniejsze części za pomocą mobilnych ścian, parkujących w strefie zaplecza. Z każdej części strefy wielofunkcyjnej zapewniane jest wyjście za zewnątrz do parku. Strefa wielofunkcyjna to również część gastronomiczna – kawiarnia z zapleczem, która sąsiaduje bezpośrednio z salą wielofunkcyjną i również ma zapewnione wyjście do ogrodu kawiarnianego  w parku od strony południowej. Strefa wielofunkcyjna dostępna jest zarówno z holu wejściowego do biblioteki, jak również od strony południowej – od strony parku. Taka lokalizacja pozwala na niezależne od biblioteki działanie tej strefy.

 

Od strony południowo-zachodniej zapewniono połączenie funkcjonalne z drugim budynkiem – przedszkolem poprzez zadaszone przejście – rodzaj pergoli.

Pomiędzy dwiema strefami przeznaczonymi dla najmłodszych dzieci zorganizowano czytelnię plenerową, w której mogą odbywać się zajęcia biblioteczne zarówno dla najmłodszych użytkowników biblioteki jak i użytkowników przedszkola.

Główne wejście do przedszkola znajduje się od strony ul. Asnyka, w drugim planie za budynkiem biblioteki od północnej strony działki.  Ze strefy wejściowej, dzięki zbudowaniu przedszkola wokół wewnętrznego, przeszklonego dziedzińca widoczne są wszystkie części przedszkola. Przy wejściu znajduje się szatnia z poczekalnią dla rodziców. W podcieniu wejściowym  umieszczono wiatę na rowery i wózki. Ze strefy wejściowej dostępne są również pomieszczenia administracyjno-dydaktyczne oraz sala zajęć ruchowych. Sala ma możliwość otwarcia w kierunku holu wejściowego oraz w dalszej perspektywie w kierunku dziedzińca wewnętrznego, dzięki czemu przestrzeń sali może być powiększona w przypadku organizacji spotkań większej grupy dzieci. Pomieszczenie to jest otwarte dużym przeszkleniem w kierunku południowo wschodnim oraz dodatkowo doświetlone w górnej strefie poprzez podniesienie kubatury sali i części holu. Do dziedzińca wewnętrznego przylegają części komunikacyjne, z których dostępne są poszczególne sale dydaktyczne. Każda z sal wyposażona jest we własny węzeł sanitarny i  magazyn podręczny. Sale dydaktyczne są skierowane w stronę południową, dla uzyskania właściwego naświetlenia pomieszczeń, przed salami zorganizowane są małe zadaszone tarasy dla każdego oddziału przedszkolnego. Do dziedzińca wewnętrznego przylega również jadalnia, co zapewnia jej południowo-wschodnie  światło. Za jadalnią, od strony północnej zaprojektowano zespół żywieniowy z zapleczem i niezależnym wejściem gospodarczo-technicznym.

Z wewnętrznej komunikacji przedszkola dostępna  jest zarówno czytelnia plenerowa sąsiadująca z  biblioteką,  jak również właściwy plac zabaw przeznaczony już tylko dla przedszkola, zlokalizowany od strony południowej działki.

 

Budynki rozdzielone funkcjonalnie i bryłowo lecz połączone jeden zespół za pomocą wspólnego zadaszenia nad parterowymi „werandami” zostały zlokalizowane w centralnej części działki. Taka decyzja była podyktowana potrzebą stworzenia przedpola przed budynkiem użyteczności publicznej – biblioteki oraz wycofania w ciche i spokojne, a jednocześnie dobrze oświetlone miejsce budynku przedszkola.

 

Przed salami dla dzieci najmłodszych planuje się miejscowo zlokalizowane zabawki terenowe jak bujaki, piaskownice, huśtawki. Od strony południowej od ul. Grottgera plac zabaw powiększony jest o urządzenia terenowe jak górka saneczkowa, domek wielofunkcyjny – punkt obserwacyjny ptaków, ścieżka odkrywców, wykonana z naturalnych materiałów. Większość zabawek planuje się jako wykonanych z naturalnych materiałów np. drewna, co wspiera edukację ekologiczną dzieci, szczególnie w tak pięknym i wartościowym naturalnym otoczeniu.

 

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij