Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

Heinle, Wischer und Partner Architekci, Wrocław

Architektura obok wykreowanej formy, to przede wszystkim poszanowanie kontekstu miejsca oraz wpisanie w istniejący krajobraz, zarówno przyrodniczy jak i urbanistyczny.

Istotą jest zrozumienie kontekstu i genius loci miejsca, nie tylko obecnego ale także w ujęciu historycznym, z odniesieniem do artefaktów z przeszłości. 

Centrum lokalne w Józefowie pełni przede wszystkim rolę kulturotwórczą. Podstawowymi przeznaczeniem założenia jest przedszkole oraz biblioteka miejska wraz z multimedialnym centrum wiedzy, informacji i kultury skierowane do mieszkańców Józefowa.

Ochrona walorów przyrodniczych lokalizacji oraz zachowanie najcenniejszych okazów drzewostanów stanowi jeden z priorytetów  koncepcji architektoniczno-urbanistycznej. Podobnie jak w przypadku zabudowy w stylu Świdermajer, architektura projektowane centrum wpisuje się w naturalny krajobraz, otwiera się na otoczenie, tworzy relacje z zielenią.

Architektura centrum spójnie wpisuje się w otoczenie zarówno ze względu na rozdrobnienie oraz skalę zabudowy. Tworzy zróżnicowane charakterem przestrzenie zarówno we wewnętrzu budynku, jak i w jego otoczeniu. Stałym elementem jest permanentne przenikanie wnętrza budynku z otaczającym krajobrazem, poprzez bezpośrednie relacje pergoli oraz pomieszczeń z ogrodem oraz powiązania widokowe przestrzeni biblioteki.

Forma i elewacja centrum kształtowana jest w nawiązaniu do tradycyjnej zabudowy.

Addytywność brył, kompozycja pionowych i poziomych elementów, akcentowanie narożników, zmiana kierunku okładziny, ażury oraz wielopłaszczyznowość elewacji stanowią bezpośrednie nawiązanie do typologii i stylu Świdermajer. Jej współczesną interpretację.

Powściągliwa architektura centrum charakteryzuje się prostotą. Otaczająca zieleń stanowi zarówno tło dla ekspozycji formy, jednocześnie będąc jej wypełnieniem. 

 

PERGOLA
Podstawowa struktura budynku inspirowana jest letniskową zabudową drewnianych pawilonów, altan i pergoli. Oparta o plan kwadratu pergola tworzy ramę dla ogrodu, stanowiącego centrum założenia. Stanowi wielofunkcyjną, atrakcyjną przestrzeń przeznaczoną dla rekreacji i wypoczynku o zróżnicowanym charakterze. Przenika się z prostopadłościennymi pawilonami mieszczącymi podstawowe funkcje centrum – przedszkole i bibliotekę miejską, które mają swoją kontynuację w jej obrysie.

 

BIBLIOTEKA

Ze względu na publiczny charakter oraz zmienność i zróżnicowanie wiekowe użytkowników, dwukondygnacyjną bibliotekę zlokalizowano w pierzei ulicy 11. Listopada, w bezpośrednim powiązaniu z placem.

Hol biblioteki dostępny jest bezpośrednio z podcienia pergoli, powiązany z punktem informacji i wypożyczeń książek, przestrzenią kawiarni. W bezpośrednim sąsiedztwie holu na parterze znajduje się wielofunkcyjna sala otoczona ogólnodostępną strefą multimedialną.

Na kondygnacji nadziemnej znajdują się zbiory z otwartym dostępem, czytelnie oraz indywidualne stanowiska czytelnicze. Układ aranżacji wnętrza biblioteki proponuje użytkownikom zróżnicowane przestrzenie, od wspólnych czytelni i sal multimedialnych do kameralnych stanowisk czytelniczych. Pozwala na bezpośredni kontakt z zielenią.

Część biblioteki stanowi nadbudowę pergoli. Biblioteka dla dzieci zlokalizowana na kondygnacji nadziemnej powiązana jest bezpośrednio z holem przedszkola na poziomie parteru oraz użytkowym dachem zaaranżowanym na plac zabaw dla dzieci.
Powierzchnię biblioteki określono na bazie wytycznych programowych w zakresie wielkości udostępnianego księgozbioru – w bibliotece dla dzieci przyjęto współczynnik 70 wolumenów/ 1m², dla młodzieży 100 wolumenów/ 1m², dla dorosłych 120 wolumenów/ 1 m² i 100 wolumenów/ 1m² w bibliotece multimedialnej.

 

PRZEDSZKOLE

Ze względu na kameralną funkcję przedszkole zlokalizowano w głębi działki, przy północno-zachodniej granicy. Przesunięcie względem strefy wejściowej do biblioteki zapewnia bezpieczeństwo, komfort i spokój konieczny dla prawidłowego funkcjonowania obiektu dydaktycznego dla najmłodszych.

Sale przedszkolne zostały zorientowane do wnętrza ogrodu, aby zapewnić im optymalne doświetlenie oraz otwarcie na zieleń oraz bezpośrednie powiązanie z projektowanymi ogródkami edukacyjnymi i placem zabaw.

Wydzielono strefę cichą sal przedszkolnych od zespołu administracyjno-biurowego, kuchennego oraz sali ruchowej i jadalni. Centrum pawilonu stanowi wielofunkcyjna i elastyczna przestrzeń sali ruchowej powiązanej z jadalnią, z możliwością dzielenia na mniejsze pomieszczenia. Miejsce aktywności fizycznej, kreacji artystycznej, zabawy i odpoczynku. Sala otwiera się na park. Dodatkowo doświetlana jest świetlikami dachowymi.

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij