Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

Kontynuacja rozmów z PKP PLK

31 stycznia 2025

W środę 29 stycznia z inicjatywy Rady Miasta Józefowa odbyło się kolejne spotkanie z przedstawicielami PKP PLK dotyczące rozpoczynającej się wkrótce inwestycji związanej z budową trzeciego i czwartego toru na trasie Wawer - Otwock.

O modernizacji linii kolejowej nr 7, której fragment przebiega przez Józefów, mówi się od dawna. Po pierwszych informacjach o zbliżającej się rozbudowie torów grupa mieszkańców przy wsparciu władz miasta rozpoczęła w 2016 r. kampanię "Nie dla podziału Józefowa przez PKP". Wynegocjowano wówczas, że podczas realizacji inwestycji zbudowane zostaną również dwa bezkolizyjne przejazdy przez tory.

Plany modernizacji linii ulegały modyfikacjom.

Zakres inwestycji

  • Oprócz budowy trzeciego i czwartego toru oraz przebudowy peronów i rewitalizacji wiat przystankowych, inwestycja na terenie Józefowa będzie obejmowała budowę:
    • wiaduktu dla samochodów i ciągu pieszo-rowerowego na wysokości ulic Brucknera-Werbeny,
    • dwóch podziemnych przejść dla pieszych (z pochylniami) na przystanku PKP Michalin,
    • tunelu dla samochodów i drogi rowerowej na wysokości ulic Cicha - Matejki (ukośnie w stosunku do torów),
    • przejścia podziemnego dla pieszych na wysokości ulic Cicha - Matejki (prostopadle w stosunku do torów) - po jednej stronie zakończone windą, po drugiej pochylnią,
    • dwóch podziemnych przejść dla pieszych (jedno z pochylnią, drugie z windą) na przystanku PKP Józefów,
    • ciągu pieszo-rowerowego pod torami na wysokości „starej Wiązowskiej” (obecnie ul. Wroniej).
  • Przejścia podziemne będą monitorowane.
  • Wzdłuż torów na całym odcinku od PKP Wawer do tunelu w Świdrze zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Ich wysokość na poszczególnych odcinkach będzie wynosiła między 2 a 6 metrów. Część z nich będzie dostosowana do obsadzenia zielenią. Konieczność ustawienia ekranów wynika z analizy akustycznej przeprowadzonej przez PKP PLK.
  • Przewiduje się kursowanie 200 pociągów na dobę. Dalekobieżne będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, a podmiejskie do 120 km/h. Nie oznacza to szybszego dojazdu np. do Warszawy, bo liczba przystanków pozostaje niezmieniona, niemniej przewoźnicy będą mieli techniczną możliwość zwiększenia częstotliwości kursów pociągów podmiejskich.

Prawdopodobnie do końca tego roku nie odczujemy żadnych utrudnień z tym związanych. Przewidywane termin rozstrzygnięcia przetargu to lipiec 2025 r., dopiero potem nastąpi rozpoczęcie pierwszych działań związanych z inwestycją, przy czym przez pierwsze pół roku będą trwały tzw. prace przygotowawcze, które nie będą uciążliwe dla mieszkańców Józefowa.

 

Jak długo będzie trwała inwestycja

Łączny czas przewidziany na realizację to 34 miesiące.

 

Jakie zmiany są planowane

Na trasie Wawer - Otwock przewidziano wybudowanie 21. przejść podziemnych (w tym również modernizacja istniejącego przejścia w Falenicy) oraz czterech przejazdów kolejowych. W pierwszej kolejności realizowane będą działania w okolicach stacji Falenica związane z przygotowaniem do budowy tunelu w Wawrze po stronie wschodniej.

 

Gdzie będą najbardziej odczuwane utrudnienia

Generalnie całość robót inżynieryjnych w pierwszej kolejności odbywać się będzie po stronie wschodniej, czyli na odcinku józefowskim po stronie ulicy Gen. Sikorskiego. 

Przewidujemy, że największe utrudnienia rozpoczną się w przyszłym roku.

W okresie przebudowy torowiska przewidywany jest ruch jednotorowy na odcinku Wawer Otwock z „mijanką” na wysokości Falenicy.

W miejscach budowy przejść i przejazdów mogą wystąpić okresowe utrudnienia w ruchu drogowym, jednak objazdy organizowane będą tylko po jednej stronie torów w danym okresie. Oznacza to, że nie będzie takiej sytuacji, w której nastąpiłoby utrudnienie w ruchu samochodowym po stronie wschodniej i zachodniej jednocześnie.

Największe utrudnienia i komplikacje przewiduje się przy budowie tunelu na wysokości ulic Cicha/ Matejki.

Szczegółowe rozwiązania dotyczące czasowych zmian organizacji ruchu należą do wykonawcy inwestycji, jednak nie przewiduje się zamykania ulic, a co najwyżej okresowe ich zwężenia, co może wiązać się z ruchem wahadłowym na niektórych odcinkach. 

Wykonawca będzie zobowiązany poinformować o zmianach w organizacji ruchu przez ustawienie znaków drogowych z przynajmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem.

Wszyscy mieszkańcy będą mieli stale zapewnione dojazd do swoich posesji. 

 

Zmiany w dotychczasowych projektach

Jeśli chodzi o zmianę w projektach, z którymi mieliśmy możliwość zapoznać się w latach ubiegłych, to obecnie uwzględniono nasadzenia bylin i roślin pnących wzdłuż ekranów akustycznych. Nasadzenia te zostały uwzględnione w projektach na wniosek miasta, które jak przypomniał Burmistrz Marek Banaszek, już dawno zadeklarowało, że weźmie na siebie obowiązki związane z pielęgnacją tej roślinności. 

Nowością jest doprecyzowanie kwestii remontu poczekalni na peronach w Józefowie i Michalinie. Pomieszczenia zostaną udostępnione podróżującym i będą wyposażone w toalety.

 

Przejścia podziemne

Przejścia podziemne, w tym pochylnie, windy, będą wykonane według schematu zastosowanego przy stacjach Gocławek i Anin, a dla zapewnienia bezpieczeństwa będą wyposażone w monitoring. 

 

Parkingi

Z uwagi na powierzchnię inwestycji – 4 tory, podziemne sieci, odwodnienia liniowe oraz ekrany – nie będzie możliwości zachowania istniejących parkingów „P+R” przy przystankach kolejowych, ze względu na wyjątkowo wąski pas kolejowy na terenie naszego miasta.

Kwestia parkingów w dalszym ciągu nie jest jednoznacznie rozwiązana. Wprawdzie plany inwestycyjne pozostawiają niewielką powierzchnię terenu między ekranami a krawędzią pasa drogowego dróg powiatowych, które teoretycznie mogą być zagospodarowane na miejsca parkingowe, jednak inwestycja PKP PLK nie obejmuje ich budowy, a ponadto wymaga to zgody zarządcy drogi czyli Powiatu (Zarządu Dróg Powiatowych). Na chwilę obecną mamy wstępnie zaopiniowane przez PKP lokalizację równoległych miejsc postojowych wraz z chodnikiem wzdłuż ulic: Marsz. Piłsudskiego i Gen. Sikorskiego przy przystanku kolejowym Józefów. Na lokalizację przy przystanku kolejowym Michalin jeszcze czekamy.

Podczas realizacji inwestycji kolejowej Miasto będzie starało się uzyskać niezbędne uzgodnienia i zezwolenia, jednak do ich realizacji będziemy mogli przystąpić dopiero po zakończeniu inwestycji przez PKP. Dodatkowo ze strony PKP PLK Miasto otrzymało zapewnienie, że dodatkowe miejsca postojowe będzie można wybudować na płytach nośnych przekrywających podziemne zbiorniki odwodnieniowe, które zostaną zlokalizowane przy ul. Marsz. Piłsudskiego na działce ew. nr 139 w obr. 25 (niezabudowana działka pomiędzy numerami 70a i 74a) oraz na działce nr ew. 6/3 w obr. 38 na rogu ul. Gen. Sikorskiego i Matejki. 

 

Na pytanie jednego z uczestników spotkania o to, dlaczego tak długo trwa procedura przetargowa przedstawiciele PKP PLK poinformowali, że do tej chwili otrzymali ponad 900 zapytań o mniej lub bardziej szczegółowym charakterze związanych z ofertą, na które przed ogłoszeniem przetargu muszą udzielić odpowiedzi. Potencjalni wykonawcy czy podwykonawcy muszą precyzyjnie poznać zasięg i zakres czekających ich prac przed podjęciem decyzji o zgłoszeniu oferty.

Na platformie zakupowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. aktualne jest postępowanie  nr 9090/IRZR3/16479/04373/24/P o nazwie „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap IIb” - link do strony: https://platformazakupowa.plk-sa.pl

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij