Konsumencie, dziś Twoje święto!
15 marca obchodzimy Światowy Dzień Praw Konsumenta oraz Europejski Dzień Konsumenta.
Dlaczego to święto obchodzimy 15 marca? W 1962 roku Prezydent Stanów Zjednoczonych, John F. Kennedy, przed Kongresem Stanów Zjednoczonych zaprezentował projekt ustawy o prawach konsumentów i wypowiedział „Consumers, by definition, include us all (...)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”.
Ówczesna ustawa zawierała cztery podstawowe prawa do:
- wyboru produktów i usług,
- bezpieczeństwa,
- informacji,
- wyrażania opinii.
W kolejnych latach zakres praw konsumentów został rozszerzony.
W 1985 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło wytyczne dotyczące ochrony konsumentów, które stanowią ważne narzędzie i wsparcie dla rozwoju ochrony konsumentów na całym świecie.
Światowy Dzień Konsumenta to okazja by przypomnieć, że wszyscy jesteśmy konsumentami! Kupujemy produkty, zawieramy umowy, korzystamy z usług, co sprawia ze jesteśmy siłą napędową gospodarki.
W Polsce funkcjonuje wiele instytucji, do których można się zwrócić, gdy sami nie radzimy sobie z problemem lub sporem z przedsiębiorcą. Nie należy bać się korzystania z pomocy ekspertów, gdyż pozwala to wyrównywać szanse na sprawiedliwe rozstrzygnięcie sporu.
Pamiętajmy, że tylko świadomy konsument, który zna swoje potrzeby i prawa może uniknąć manipulacji i zagrożeń, jakie czyhają na niego na etapie wybierania oferty, zawierania umowy czy korzystania z usług.
Instytucje, które pomagają konsumentom w dochodzeniu ich praw:
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie zasad i praw obowiązujących w Polsce w kontaktach konsument - przedsiębiorca (sprzedawca, usługodawca),
- Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej w zakresie praw i obowiązków konsumenta na rynku usług telekomunikacyjnych i pocztowych,
- Urząd Ochrony Danych Osobowych w zakresie ochrony danych osobowych i prywatności,
- Komisja Nadzoru Finansowego oraz Rzecznik Finansowy w zakresie informacji na temat ubezpieczycieli i banków oraz sporów z instytucją finansową,
- Europejskie Centrum Konsumenckie w zakresie praw konsumenta podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii,
- Urząd Transportu Kolejowego w zakresie informacji i praw związanych z podróżowaniem koleją,
- Rzecznik Praw Pasażerów Urząd Lotnictwa Cywilnego w zakresie praw pasażerów przewoźników lotniczych,
- Urząd Regulacji Energetyki w zakresie informacji dla odbiorców energii i paliw,
- CERT.PL NASK w zakresie zgłaszania stron internetowych służących do wyłudzeń danych, środków finansowych oraz oszustw komputerowych,
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów z zakresu ochrony praw konsumenta na terenie powiatu otwockiego.
Konsumentów wspierają również liczne organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje i federacje, np. Federacja Konsumentów.
Wszyscy jesteśmy konsumentami, nauczmy się walczyć o swoje prawa.