Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

DOMINO Grupa Architektoniczna Wojciech Dunaj, Szczecin

   

IDEA

Punktem wyjścia do rozwiązań projektowych jest nawiązanie do charakteru miejsca i lokalnej tradycji tzw. stylu „Świdermajer”. Koncepcja zakłada stworzenie lokalnego centrum o cechach miastotwórczych z towarzyszącymi terenami rekreacyjnymi.

W celu wkomponowania w otoczenie obiektów o bogatym programie funkcjonalnym podjęto decyzję o rozczłonkowaniu kubatur na mniejsze struktury wzajemnie przenikających się i tworzących jeden organizm. Zarówno biblioteka jak i przedszkole składają się z zestawionych ze sobą modułów o różnej wielkości i wysokości, przesuniętych względem siebie. Przez takie zabiegi obiekty skalą nawiązują do zabudowy jednorodzinnej znajdującej się w otoczeniu. Wzajemne przesunięcia obiektów wytwarzają przestrzenie zewnętrzne wiążące budynki ze sobą i z otoczeniem i stwarzają efekt wieloplanowości założenia.

Do podstawowych założeń projektowych należy właściwe wkomponowanie obiektu w lokalny krajobraz w sferze urbanistycznej jak również w sferze funkcjonalno – przestrzennej a także zintegrowanie obiektu i terenu z przestrzenią tworzoną pomiędzy budynkami. Forma budynku, urbanistyka, rozwiązania przestrzenne oraz materiałowe nawiązują do cech charakterystycznych tradycyjnych domów Józefowa, pokrytych dwuspadowym dachem z wykorzystaniem naturalnych materiałów – drewna. W detalach nawiązują do stylu „Świdermajer” stosując oparte na kodzie historycznym współczesne interpretacje drewnianej werandy i zdobień budynków. Elewacje projektowanych obiektów pokryte zostają powielanym ornamentem w drewnie.

 

Do podstawowych założeń projektowych zaliczono:

- uzyskanie właściwej relacji z otoczeniem i krajobrazem oraz właściwe wpisanie w lokalną przestrzeń, skalą i wielkością nawiązanie do otaczającej zabudowy jednorodzinnej,

- nawiązanie w rozwiązaniach przestrzennych do idiomu architektury regionalnej,

- wytworzenie właściwej skali, „klimatu” obiektu z przeznaczeniem na bibliotekę i odmienną funkcję przedszkola,

- nadanie znaczenia „miastotwórczego” poprzez kształtowanie przestrzeni publicznych oraz dobór i lokalizację funkcji pod kątem całodziennego użytkowania, ożywiania miejsca,

- wytworzenie przestrzeni uzupełniających ofertę przestrzeni publicznych,

- prosty, czytelny układ funkcji z podziałem na zespoły funkcjonalne zapewniający orientację i dostępność do wszystkich części obiektów,

- podkreślenie struktury funkcjonalnej budynku z zaakcentowaniem przestrzeni publicznej oraz wyartykułowaniem podziałów wewnętrznych w rozwiązaniach formalnych i materiałowych przy wykorzystaniu lokalnych materiałów.

 

Zlokalizowano w narożniku ulic biblioteka z przesuniętymi modułami w naturalny sposób wytwarza miastotwórczy plac pełniący funkcję strefy wejściowej. Po drugiej stronie pomiędzy biblioteką a zabudową mieszkalną przy ul. 11 Listopada umieszczono strefę wypoczynku biernego, która zapewnia izolację od istniejącej zabudowy i stanowi wejście publiczne do położonych w głębi stref rekreacji od strony ul. 11 Listopada. W wytworzonej przez przesunięcia bloków przestrzeni, od strony parku, zaplanowano zewnętrzną czytelnię / mini amfiteatr. Przesunięte segmenty przedszkola także wytwarzają strefę wejściowa do przedszkola, która przenika się z ciągiem pieszym zlokalizowanym pomiędzy dwoma budynkami. Od strony południowo - zachodniej umieszczono zamkniętą strefę placów zabaw przedszkola z możliwością publicznego udostępniania poza godzinami pracy przedszkola. Na terenie przedszkola oprócz klasycznego placu zabaw zaplanowano sensoryczny plac zabaw, ścieżkę sprawnościową oraz strefę ogródków przedszkolnych z uprawami dzieci. Połączenie biblioteki z przedszkolem częściowo zadaszoną pergolą stanowi także wejście publiczne do otwartych przestrzeni rekreacyjnych rozciągniętych na pozostałym terenie. Od strony istniejącej zabudowy zlokalizowano strefy przyrody dzikiej, o spokojniejszym charakterze stanowiące izolację dla najbliżej położonej zabudowy jednorodzinnej. Pozostała część terenów otwartych została przeznaczona na strefę wypoczynku aktywnego z placami do gier, parkiem linowym rozpostartym pomiędzy drzewami. Znalazły się tam place zabaw,  miejsca do ćwiczeń kalisteniki, parkur, ścieżka przyrodnicza, polana piknikowa, a na zakończeniu strefy zielonej wybieg dla psów. Obszar został wyposażony w równomiernie rozmieszczone parkingi rowerowe.

 

 

 

BIBLIOTEKA

Przesunięte w stosunku do siebie dwa bloki biblioteki wytwarzają w narożniku ulic Asnyka i 11 Listopada plac wejściowy, przestrzeń publiczną do spotkań, wystaw plenerowych, funkcjonującą także poza godzinami pracy biblioteki. Hol główny biblioteki dostępny jest zarówno z placu jak i przestrzeni publicznej wytworzonej pomiędzy budynkami biblioteki i przedszkola. Przestrzeń holu może być anektowana przez strefę wielofunkcyjną i kawiarnię. Zapewnia to powiększanie zarówno strefy wielofunkcyjnej biblioteki jak i gastronomi, która częściowo będzie w obszarze holu głównego. Hol będzie pełnił funkcje wystaw, spotkań czy mini koncertów.

Parter biblioteki, m.in. ze względu na łatwość dostępu dzieci, został przeznaczony na wypożyczalnie dla dzieci – przedział wiekowy 0-6 lat, dla dzieci starszych i nastolatków – przedział wiekowy 7-14 lat oraz na strefę wielofunkcyjną. Strefa wielofunkcyjna stanowi jedną dużą przestrzeń, która może być dzielona na mniejsze strefy za pomocą mobilnych akustycznych ścianek działowych. Strefa powiązana z sezonową zewnętrzną czytelnią w formie mini amfiteatru. Strefa wielofunkcyjna przenika się ze zlokalizowaną od strony placu wejściowego gastronomią. Kawiarnia, w nawiązaniu do cech lokalnej architektury, posiada charakterystyczną werandę pełniącą rolę letniego ogródka. Lokal ma zapewnioną możliwość niezależnego funkcjonowania od pozostałej części biblioteki. Lokalizacja kawiarnia uatrakcyjnia plac wejściowy jak i publiczne przejście pomiędzy biblioteką i przedszkolem prowadzące do terenów zielonych – wielofunkcyjnego parku.

Umieszczone plenerowe schody w holu kierują do zlokalizowanych na piętrze wypożyczalni dla dorosłych i młodzieży – przedział wiekowy od 15 lat, biblioteki multimediów i tzw. „YouMedia” wraz z pracownią komputerową oraz zespołu czytelni naukowych z podziałem na czytelnie pracy ogólnej, regionalnej i bibliograficznej oraz zbiorów dla osób niewidomych i niedowidzących. Na piętrze zaplanowano część administracyjną biblioteki.

W kondygnacji podziemnej zlokalizowano magazyny oraz pomieszczenia techniczne. Planuje się, że część pomieszczeń technicznych będzie obsługiwać budynek biblioteki i przedszkola, zwłaszcza pomieszczenia związane z produkcją ciepła, z założeniem niezależnego sterowania i oddzielnego rozliczania mediów. 

 

PRZEDSZKOLE

Budynek zaprojektowano o czytelnym układzie funkcjonalnym wpływającym na prostotę konstrukcji i umożliwiającym ewentualne przyszłe modyfikacje funkcji. Budynek został podzielny na bloki funkcjonalne wpływając na łatwość jego użytkowania. Prosty układ funkcjonalny zapewnia właściwą orientację dla użytkowników, łatwość poruszania się.

Główne wejście do przedszkola zlokalizowano ze strefy publicznej, placu łączącego przedszkole z biblioteką i prowadzącego do otwartych terenów zieleni. Wyodrębniono dość wyraźnie strefę wejściową, w której umieszczono hol z dostępem do klatki schodowej, windy i toalety gości. Parter składa się z trzech modułów połączonych komunikacją. W dwóch modułach, zlokalizowanych od strony południowo - zachodniej umieszczono pięć sal dydaktycznych z szatniami i pomieszczeniami towarzyszącymi. Każda sala dydaktyczna otwiera się na otaczającą zieleń i jest bezpośrednio połączona z terenami rekreacyjnymi przedszkola. Trzeci moduł od strony ul. Asnyka został przeznaczony na salę rekreacyjną i stołówkę wraz z zapleczem kuchennym. Sala rekreacyjna i stołówka podzielone mobilną akustyczną ścianą zapewniającą połączenie obu sal. Dostęp do zaplecza kuchennego, dla dostaw i obsługi zaplanowano od strony ul. Asnyka, w bliskim sąsiedztwie miejsc postojowych i podjazdu dla dostaw. Dla obsługi terenów zewnętrznych przewidziano magazyny sprzętu terenowego, mebli ogrodowych oraz zewnętrzną toaletę dla dzieci.

Klatka schodowa umieszczona w strefie wejściowej prowadzi na piętro, na którym zlokalizowano wyłącznie pomieszczenia związane z obsługą przedszkola. Główną część kondygnacji stanowią pomieszczenia administracyjne z łatwym dostępem dla osób postronnych oraz blok pracowników przedszkola składający się z pokoju nauczycielskiego z biblioteką i magazynem pomocy dydaktycznych, pokoju socjalnego i toalety personelu.

 

 

Budynki w całości dostępne jest dla osób niepełnosprawnych. 

 

(Materiały projektanta)

 

 

 

 

 

 

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij